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BEIRUT, AUTOPSY OF A CITY
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Description

This project proposes possible reconciliations between the task of the archaeologist and that of the poet, between modern images and ancient texts. In the middle of tales of conquest and defeat that shaped (and disfigured) Beirut, one wanders amidst narratives that point out to the impossibility of constructing a grand history.


The first chapter A history of Beirut's possible disappearance exposes collected elements from various epochs, juxtaposed and overlapped in what seems ot be a timeline; they constitute poetic associations between image and text, creating intertemporal relations between those elements. These fragments question the validity of a complete and comprehensive history and propose instead a fictionalized narrative.


The second chapter Beirut, 1001 views is a large projection of a wide view of the harbor. This image, a multi-layered one, is an amalgam of different photographs taken at various times, each referring to a specific moment of history. It is therefore a fictive representation of Beirut that embodies simultaneously different periods of history, hence being neither a past image nor a present one, yet one reflecting a time that is non-linear. Elements of the image disappear while other appear almost imperceptibly. However, the image remains suspended between appearance and disappearance. In a single image, a ship from the 19th century floats in a photograph of sea from 1950, under a menacing skyline in the 80's.

The third chapter Beirut, 2058 displaces the anxiety from the past and its remnants and projects it unto a future apocalyptic realm. A narrator speaks of numerable troubles of the past that seem to have culminated in a catastrophe erasing all signs of life. An image of a seemingly calm coastline hides an erased cityscape.

 

Ce projet propose de possibles réconciliations entre la tache de l'archéologue et celle du poète, entre images modernes et textes anciens. Au milieu d'histoires de conquêtes et de défaites qui ont formé (et déformé) Beyrouth, on traverse des récits qui mettent en évidence l'impossibilité de construire une grande histoire.

Le premier chapitre: Une histoire de la possible disparition de Beyrouth, expose des éléments de plusieurs époques, assemblés et superposés dans ce qui semble être une chronologie ; ils constituent une association poétique entre images et textes, créant des relations intemporelles entre ces éléments. Ces fragments questionnent la pertinence d'une histoire complète et compréhensive et proposent plutôt, un récit fictionnalisé.

Le second chapitre: Beyrouth,1001 vues, est une large projection d'une vue d'ensemble du port. Cette image faite de plusieurs "couches" est un amalgame de diverses photographies prises à différentes époques, chacune renvoyant à un moment précis de l'histoire.  C'est donc une représentation fictive de Beyrouth qui incarne simultanément différentes périodes de son histoire, et qui par conséquent, n'est ni une image du passé, ni du présent, mais une image qui reflète un temps non-linéaire. Certains éléments de l'image disparaissent tandis que d'autres apparaissent presque imperceptiblement. Cependant, l'image reste suspendue entre apparition et disparition. Dans une seule image, un navire du 19ème siècle flotte dans une mer de 1950, sous l'horizon menaçant des années 80.

Le troisième chapitre: Beyrouth, 2058 déplace l'anxiété du passé et la projette vers une réalité future et apocalyptique. Un narrateur parle de plusieurs troubles du passé qui semblent avoir culminé dans une catastrophe effaçant toute signe de vie. L'image d'une côte apparemment calme cache celle d'un paysage urbain disparu.

 


 

Type:Multimedia installation
Medium: Photographs, texts, videos
Date: 2010
Language: English or Arabic

Credits

Concept and realisation: Lamia Joreige

Commisionned by: Mathaf, Qatar, 2010

Research Assistant: Hisham Awad

CHAPTER 1
A history of Beirut's possible disappearance
Images acquired and/or given by kind permission from
The Fouad Debbas Collection
The Arab Image Foundation
The Direction Générale des Antiquités.
The Ministry of Tourism of Lebanon
An Nahar Documentation Center
As Safir Documentation Center
Collection Tania & François Mehanna

Videos
* New TV (television Al Jadid) 2006
* Lamia Joreige

Credits for the remake of a scene in Wings of Desire ,2010
Based on the film
DER HIMMEL UEBER BERLIN by Wim Wenders
Screenplay by Wim Wenders, Peter Handke, Richard Reitinger
By kind permission of: Verlag der Autoren, Frankfurt/Main, Germany

Director: Lamia Joreige
Actors: Lana Daher & Lamia Joreige
Cinematography & Editing: Roy Samaha
Music: Charbel haber
Sound recording & mixing (post production): Raed Younane (Djinn House)
Arabic Translation & Language Advisor Jacques Aswad

Texts by:
Philip Hitti: Tarikh Loubnane, Dar al Thakafa, 1959
Samir Kassir Histoire de Beirut, Fayard, 2004Lamia Joreige
Saleh Bin Yahya, History of Beirut, Dar el Machreq
Nina Jidedjian Beirut, A city of contrasts, Aleph, 2008
Ibn Tulun, Mufakahat Al Khilan, volume 2 : 122, 123
Sami El-Masri (1999), Beirut: The City an dits Crafts in the Medieval Period.
Ph.D. Dissertation, Freie Universität Berlin.
Mahmoud Darwish Memory for Forgetfulness, University of California, 1995
Joseph C.Chami Le Mémorial du Liban
Lamia Joreige

CHAPTER 2
Beirut, 1001 views
Video by Lamia Joreige
Video, 16 minutes, (in loop), back & white, silent, 2010
Based on photographs from: The Arab Image Foundation & The Fouad Debbas
Collection & An Nahar Documentation Center - Beirut.
Effects: Sandra Fatté (Djinn House)

CHAPTER 3
Beirut, 2058
Text & video by Lamia Joreige
Video, in loop, color, sound, 2010
Effects: Sandra Fatté (Djinn House)


  Shown @

- Art Factum Gallery, Beirut, 2013

- Sharjah Biennial 11, UAE 2013

- SF MOMA , San Francisco, 2012

- MORI art museum, Tokyo, 2012

- Kunsthalle project, Vienna, 2011

- MATHAF, Doha, 2010


 

 
 
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