Lamia Joreige home
 
 
VIDEOS & FILMS INSTALLATIONS PAINTINGS EXHIBITIONS PUBLICATIONS & TEXTS BIO CONTACT LINKS
 
 
THE END OF...
Views
View stills


Description

The series of prints The end of... are all «mental images» made of photomontages or single images transformed. I used images from Super 8, video and written notes assembled over years. They are reminiscences of a history, which has gaps. Here the process of memory, through the recording of traces as well as erasing and diverting, is visible on the physical texture of the images. Images from archives diverted from their origin and recreated in other geographies, images disappearing. Images-fragments, words bursting out, taking on a new meaning. Though they represent post-wars landscapes and specific places in Lebanon, the non-realistic, poetic imagery of the series The end of... with an emphasis on images vanishing, is a mean to reflect on violence, loss and disillusion. They are not mere beautiful landscapes but carry within them, in an understated way, all the tensions, conflicts and political turmoil I / we experience. Rather than engaging in any political statement they express a sense of despair and disillusion critical of all ideologies.


Les images de la série The end of... sont des «images mentales» faites d'une seule image transformée, ou de photomontages. J'y utilise des images de films Super 8, de vidéo, et des notes écrites assemblées durant des années. Elles sont les réminiscences d'une histoire, qui a des manques, des «trous». Ici, le processus de mémoire, à travers l'enregistrement de la trace et aussi l'effacement et la transformation, est visible sur la texture physique des images. Images d'archives détournées de leur origine et recréées ailleurs, dans d'autres géographies, images qui disparaissent. Images-fragments, mots qui font irruption, et prennent un sens nouveau. Bien que représentant des paysages d'après-guerre, et des lieux spécifiques au Liban, l'imaginaire non réaliste et poétique de la série The end of... qui met l'accent sur l'évanescence des images, est un moyen de réfléchir la violence, la perte et la désillusion. Ces images ne sont pas simplement de beaux paysages, mais portent en eux de manière sous-jacente, toutes les tensions, conflits et troubles politiques dont je / nous faisont l'expérience. Plutôt que de formuler un discours politique, elle expriment le sentiment du désespoir et de la désillusion, critique de toutes idéologies.


 

Type:Series of 11 prints
Medium: Lamda prints mounted on Diasec (Edition of 8 + 1 artist proof + 1 H.C.)
Date: 2007

  Shown @

- All about Beirut, Kunsthalle whiteBOX, (Munich - Germany) 2010 - 2011

- Galerie Tanit, in A Strange Feeling of Famliarity, 2009

- Darat al Funun, Lebanon Now, (Beirut - Lebanon) 2008

- Kettaneh Building, in A Strange Feeling of Familiarity (Beirut - Lebanon) 2007/2008

 


 

 
 
© Lamia Joreige  |  web design by OWL - Developed by Kubik Web